Apostolii au stabilit o traditie pentru a o folosi spre inchinare. Impreuna cu apa sfanta, colacii poarta in sine nu numai o functie simbolica, ci si o functie spirituala in Ortodoxie. Este clar ca oamenii nu vin la biserica pentru a manca, ci pentru a intra in contact cu lumea spirituala.

Pachetele/colacii sunt folositi in cult din vremurile de demult

Painea este o mancare veche. Pentru multe natiuni simbolizeaza bunastarea, viata, satietate. Nu este surprinzator faptul ca, chiar si in vremurile Vechiului Testament, preotii au folosit paine in serviciile de inchinare. In cartea lui Levitic citim:” Pe langa painile nedospite sa se mai aduca dar la jertfa de multumire si paine dospita.” Dar totusi este o paine sfanta si ar trebui sa stii ce semnifica. Crestinismul foloseste paine in diferite forme de inchinare. Semnificatia acestui produs este semnificativa, caci Isus Hristos insusi i-a acordat atentie in Noul Testament.

Colacul si pachetele

Colacul pentru pomenirea celui decedat este o paine liturgica. Aceasta a fost folosita inca din primele secole. Nu au existat traditii liturgice stabilite, nu a existat proprietatea bisericii. Credinciosii insisi au adus tot ce aveau nevoie. Initial, colacul era tot ce era necesar pentru liturghie, dar atunci acest cuvant s-a stabilit numai pentru legatura cu painea. La inceput, acest lucru era cel mai obisnuit. Mai tarziu au aparut retete bisericesti, printre care si colaci si de asemenea, pachete pentru cei decedati. Pachetele sunt preparate specifice care se dau de pomana la inmormantare. Acestea pot contine o bucata de friptura si orez, o chifla, sarmale, fructe, cozonac, coliva, vin sau bere, cana, farfurie, lingura.

Colacul  – o paine sfanta

Colacul este o painea sfanta. Desi marimea este mai mare decat painea obisnuita. Colacii sunt folositi la inmormantare, parastase si pomeniri si au diferite forme, in functie de zona si traditie.  Traditia a trecut  de forma cercului, s-a raspandit in slujba bisericii, iar acum este o adevarata arta si un simbol datand din vremurile indepartate ale Noului Testament si a ucenicilor lui Hristos. Privind colacul, credinciosul isi reaminteste de Invierea Mantuitorului, aparitiile lui fata de apostolilor, victoria asupra mortii. Deasupra colacului, preotul citeste o rugaciune, apoi colacul este rupt si distribuit printre credinciosi. Aceasta paine este un altar si, prin urmare, nu toata lumea considera ca este rezonabil sa o ia acasa si sa o utilizeze imediat, ci o folosesc in caz de afectiuni severe. Este considerat cel mai sacru si fertil al restului si, prin urmare, antidot in Ortodoxie si este cel mai sfant dintre toate soiurile de paine. Se accepta sa se manance si imediat, desigur.